mandag den 25. marts 2013

Ep. 43: Min nabo Totoro



Så er TEGNEFILMPODCASTEN tilbage med endnu en vaskeægte klassiker, Hayao Miyazakis fantastiske Min nabo Totoro (My Neighbour Totoro / Tonari no Totoro, 1988).
       Anime-, Miyazaki, Japan-eksperten Helen McCarthy er med via Skype, og Helen og jeg snakker om baggrunden for Totoro hvor den var en del af en dobbelt-feature med Isao Takahatas Grave of the Fireflies (Hotaru no haka) og hvordan Totoros succes voksede sig så stor at den blev logo for Studio Ghibli. Men vi dykker også ned i filmens brug af Shinto-religion og Japans kultur.
       Sidst i podcasten kigger jeg nærmere på karakterdesign og animation af både de to hovedroller, pigerne Mei og Satsuki — samt selvfølgelig Totoro selv.

Derfor ser episode 43 af TEGNEFILMPODCASTEN sådan ud:

  • 0:00:00 Intro
  • 0:04:09 Anmeldelse af Find Nemo blu-ray
  • 0:09:09 Interview med Helen McCarthy: My Neighbour Totoro vs. Grave of the Fireflies, Totoro-merchandise og Totoros voksende popularitet
  • 0:22:29 Interview fort.: Shinto-religion og japanske traditioner i Totoro
  • 0:36:31 Interview fort.: Totoro som dødsgud (en teori vi ikke tror på!)
  • 0:48:29 Karakterdesign + animation: Satsuki og Mei
  • 0:56:22 Karakterdesign + animation: Totoro
  • 1:02:36 Outro

Helen McCarthy
Helen McCarthy har skrevet bl.a. Hayao Miyzaki: Master of Japanese Animation og The Art of Osamu Tezuka: God of Manga. De kan begge varmt anbefales...

Helen McCarthy holder også en Keynote-præsentation ved A-Kon i Dallas i maj. Læs mere på A-Kons website. Og så slår Helen også et slag for Loncon3: The World Science Fiction Conventionlæs mere her.

Totoro-merchandise
I interviewet fortæller Helen McCarthy om forskellige former for Totoro-merchandise, bl.a. Noritakes smukke årstallerkener og porcelænsserie, som er med til at højne filmens kvalitet i voksnes bevidsthed.

Noritake-tallerken
Framegrabs m.m.
Mei ved vejkanten. En række Jizo-statuer beskytter hende ifølge buddhismen:


Moderen tror hun ser Mei og Satsuke i træet uden for hospitalet — men er de døde, er det en drøm, eller er det noget helt andet?


Busmissen (the cat bus), med dens smil og evne til at forsvinde ud af det blå, er tydeligvis inspireret af the Cheshire Cat i Lewis Carrols Alice in Wonderland:

Er Totoro en dødsgud, sover han en dødssøvn, og er hans tilholdssted et symbol på den fred og idyl vi også i vesten forbinder med døden? (Svaret er 3 x nej!)


TEGNEFILMPODCASTENs lytter, Adam Salamon, spørger om pigen på denne tidlige plakat til Totoro:

Satsuki & Mei
Karakterdesignet og animationen af storesøsteren Satsuki nærmer sig lillesøsteren Meis når de løber rundt og leger i huset i filmens start. 


Siden hen skabes der også en forbindelse mellem Mei og Totoro via design og animationen af den ekspressive mund... 


Tidligere i filmen har vi fået scenen, hvor faderens verden og Meis verden er skarpt adskilt men forbindes symbolsk via den store åbentstående panoramadør. Der er en pointe i at placere faderen på denne måde — han er antropolog, og i løbet af filmen digter han selv med på historierne om Totoro.


Regnvejrsscenen, hvor Satsuki første gang ser Totoro, er fantastisk i sin afmålte og modige underspillethed:


Totoros store dyriske kløer tydeliggøres først og kort tid efter modsvares vores forventninger, da han viser sig at være både civiliseret og rar:


Totoros magiske indflydelse på tegnefilmen ses i "opløsningen" af karakterdesignet, da de første regndråber rammer paraplyen. Da den store skylle kommer, vibrerer "kameraet" som følge af dens højlydte begejstring...


Totoros magiske indflydelse rammer også baggrundene, der levendegøres i haven ved nattetide (læg mærke til åbningen til faderen i stuen i baggrunden) og siden hen da busmissen farer afsted med Satsuki...


Og hvor kommer Totoro eller "tororo" (trold) så fra?



TEGNEFILMPODCASTEN holder pause...
... på ubestemt tid, men jeg satser på et stærkt comeback om 6-12 måneder med episode 44. Bloggen vil dog køre videre med anmeldelser af nye og gamle animationsfilm på blu-ray. Så kig endelig forbi igen!
       Tak til alle faste og nye lyttere, al feedbacken og støtten på iTunes igennem de sidste næsten to år. Vi høres ved i fremtiden!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar