søndag den 20. maj 2012

Ep. 27: Pinocchio and the Emperor of the Night



TEGNEFILMPODCASTEN byder på et lytterønske, nemlig kulttegnefilmen Pinocchio and the Emperor of the Night (1987) produceret af Filmation, der mest af alt er kendt for sine billige tv-tegnefilmserier. Filmation har selv kaldt det en uofficiel sequel til Disneys Pinocchio men den minder mest om en opdatering eller genindspilning. Der er mange scener der læner sig kraftigt op ad Disneys Pinocchio-tegnefilm, og design- og animationsmæssigt forsøger Filmation også at gøre Disney kunsten efter. Men langt fra uden den samme finesse.
       For at give tegnefilmen mest mulig positiv omtale, er der i starten af podcasten interview med Sussie Jensen, som har ønsket jeg kiggede nærmere på Pinocchio and the Emperor..., og som selv er stor fan af den.
       Resten af podcasten er mest en anmeldelse med fokus på at vise hvor problematisk Pinocchio and the Emperor... er — både når det handler om karakterdesign, animation og layout, men også (og måske endnu værre) når det handler om filmens plot og moraliseren. Vi skal igennem en pokkers masse Pinocchio før vi kommer til the Emperor of the Night.
       Derfor byder TEGNEFILMPODCASTEN denne gang på følgende indhold:
  • 00:00 Intro + interview/anmeldelse/diskussion af filmen med Sussie Jensen + omtale af dvd'en
  • 18:16 Filmations metode + sammenligning med Disneys Pinocchio
  • 25:30 Karakterdesign, karakteranimation og layout
  • 33:44 Outro + næste episode
Pinocchio and the Emperor of the Night er ude på en "hemmelig" og ikke særlig overbevisende dvd fra Universal og den kan stadig købes billigt hos vennerne hos Laserdisken.

NÆSTE TEGNEFILMKAVALKADE BLIVER "DANSKE TEGNEFILM". 
Forslag til tegnefilm modtages hjertens gerne på formularen ude i højre spalte eller i kommentarfeltet nedenfor.

Den blå fegudmors sang til Pinocchio
En af de bedre og mere eksperimenterende scener i Pinocchio... Disney-stemning som Filmation forsøger at skabe med sang, musik og design og animation. Vurdér selv om det lykkes — og om det er dét en sequel skal gøre, når den nu er lavet 47 år efter den oprindelige film.





Filmations tv-tegnefilm
Filmation er mest kendt for sine "Saturday-morning cartoons" — produceret billigt og i store mængder og sjældent baseret på en original idé. F.eks. Star Trek: The Animated Series (1973-74) og He-Man and the Masters of the Universe (1983-84).






Anticipation—Action—Reaction
"Anticipation—action—reaction" er en animationsmetode som bevirker at vi seere kan leve os ind i karaktererne fordi vi (som følge af overdreven animation af gestik og mimik) kan aflæse deres tanker et splitsekund før de bevæger sig.
       Hvis man sammenligner reaktionsmønstrene hos Pinocchio og Geppetto nedenfor (deres reaktion på den blå fe-gudmors tilsynekomst), er det tydeligt at især halvtotalen af Geppetto mangler det overdrevne kropssprog: Eftersom vi er ude i en halvtotal så har Geppetto mere plads til at bevæge sig på og det udnyttes slet ikke her. Han kunne have vaklet baglæns, misset overdrevent med øjnene mod det blå lys, kæben kunne være gledet ned i benovelse, osv. Her er det kun øjenlågene der er gledet op — alt andet i hans kropssprog signalerer langt fra overraskelse og borderline chok (sammenlign med Geppetto nedenfor).
       Den halvnære indstilling af Pinocchio bedre tænkt og udført — omend ikke meget.



Layout og layoutproblemer
Noget af det som man sjældent bemærker, når man sidder og ser tegnefilm er layoutet af en scene — altså planlægningen af hvilke kameraindstillinger der skal være i en scene for at den er dækket ind på tilfredsstillende vis. Og vi bemærker det sjældent — tror jeg — fordi der som regel er helt styr på den slags.
       Men layout-stadiet er faktisk noget af det vigtigste i en tegnefilm, fordi det er her økonomien og kreativiteten clasher sammen. Hvis animatorerne kun har et lille budget at rutte med, så er der kun råd til et begrænset antal baggrundsdesigns = få kameraindstillinger = lav klippefrekvens. Og det betyder at layoutet af den enkelte kameraindstilling skal være så meget desto mere åben: Hvis man har råd til at klippe til mange kameraindstillinger (inkl. flere dyre baggrunde) så kan det visuelle udtryk varieres meget mere. F.eks. kan man klippe til en ny indstilling, hvis hovedkarakteren vandrer ind bag noget i forgrunden.
       I Pinocchio and the Emperor... er det tydeligt at der ikke har været penge nok til at layoute scenerne med et tilfredsstillende antal kameraindstillinger — og der har heller ikke været råd til at gennemtænke de begrænsede antal kameraindstillinger og optimere layoutet. I de følgende framegrabs er det svært at se Pinocchio og Geppetto ordentligt, fordi der er problemer med layoutet. Layouteren kunne relativt let have løst problemet ved at lade Geppetto have en drejebænk ude i midten af lokalet, men måske er selve baggrunden genbrug fra en anden Filmation-tegnefilm...




I én eneste indstilling i hele scenen hopper vi om på den anden side af køkkenbordet (eller hvad det nu er, hvor vi nu er i deres hjem) — hvilket til gengæld bevirker at vi ikke kan se den lille gule fugls mimik...



Næste episode af TEGNEFILMPODCASTEN
I episode 28 er det blevet superhelte-tid! Nærmere betegnet Batman-tid. The Dark Knight Rises har premiere i danske biografer senere på sommeren, og TEGNEFILMPODCASTEN lægger op til denne sommer-blockbuster ved at kigge nærmere på antologi-tegnefilmen Batman: Gotham Knight der længe har været ude på engelsk blu-ray. Find ud af hvor mange af de små kortfilm om the caped crusader holder, når TEGNEFILMPODCASTEN rejser sig og gør sig klar til kamp søndag d. 3. juni.
       På genhør!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar