søndag den 4. november 2012

Ep. 36: Valhalla



Så er det blevet tid til en ny temaserie i TEGNEFILMPODCASTEN. I denne og de følgende to episoder kommer det til at handle om kommercielle danske tegnefilm med særligt fokus på det danske animationsstudie, A.Film.
       I denne første episode handler det dog om tiden før A.Film og hvad der ledte op til A.Films etablering i slutningen af 1980erne. Det skyldes i høj, høj grad den store danske tegnefilmsatsning Valhalla (1986) instrueret af Peter Madsen og Jeffrey Varab. Sammen med tegnefilmforskeren Roar Kent kortlægger jeg tiden før Valhalla og Valhallas betydning for dansk tegnefilm efter 1986. Og i anden omgang fortæller Peter Madsen selv om projektet og hans kreative arbejde som instruktør på Valhalla.
      Til slut i podcasten runder jeg den rædsomme dvd-udgave af denne store og måske vigtigste tegnefilm i den nyere danske filmhistorie.

Derfor ser episode 36 af TEGNEFILMPODCASTEN ud som følger:
  • 00:00 Intro
  • 06:20 Hurtiganmeldelser: Askepot II og Askepot III.
  • 13:08 Interview med Roar Kent del 1: Tiden før Valhalla
  • 27:08 Interview med Roar Kent del 2: Tiden efter Valhalla
  • 39:46 Interview med Peter Madsen del 1: Opstart af det ambitiøse projekt
  • 54:13 Interview med Peter Madsen del 2: Karakterdesign og animation
  • 1:13:31 Valhalla på dvd
  • 1:16:23 Outro + næste episode af TEGNEFILMPODCASTEN


Den engelske trailer til Valhalla viser tydeligt, hvor flot og farverig filmen har været. Sammenlign med de nærmest sort/hvide framegrabs fra dvd-udgaven af filmen nedenfor. Det er sørgeligt...


Links
Hvis du vil læse mere om Valhalla så start med disse tre websites:

Hurtiganmeldelser
  • Askepot II: Drømmen bliver til virkelighed (2002) og Askepot III: Tiden skrues tilbage (2007) udsendt på én samlet blu-ray af Disney d. 2. oktober 2012.

Askepot II
"Størstedelen af Askepot II ligner en omgang billig japansk tv-animation — fordi det er billig japansk tv-animation!"

Askepot III
"Animationen er mange gange flottere — det er karakterdesignet også. Og så er der flere sekvenser hvor den gamle film refereres og vendes på hovedet — med humor og gys til følge. Det er godt gået."


A.Film
A.Film har produceret bl.a. de to tegnefilm som jeg vender tilbage til i de næste to episoder af TEGNEFILMPODCASTEN: Jungledyret Hugo (1993) og Hjælp! Jeg er en fisk (2000).
       A.Film er som så mange andre også gået CGI-vejen, og har lavet bl.a. Terkel i knibe (2004) og Olsen-banden på de bonede gulve (2010). A.Film har desuden oprettet afdelinger i USA, Estland og Tyskland. Tjek deres website ud her, http://www.afilm.com.




Interview med Roar Kent
Roar fortæller at dansk animation før Valhalla var rig på f.eks. eksperimenterende kortfilm, a la Bent Barfods Noget om Norden (1956) og Lejf Marcussens Lederkonkurrence (1978):





Roar Kent nævner også Jannik Hastrup der igennem hele sit virke som dansk animations store auteur har lavet minimalistiske tegnefilm med politisk slagside. Helt op til filmene om Bjarne og Britta (1991):



Jakob Stegelmann (jep, ham fra Troldspejlet) og animatorerne Jeffrey Varab og Jørgen Klubien (med en fortid hos Disney) spillede en væsentlig rolle i opstarten af Valhalla-projektet.

Fra venstre til højre: Jakob Stegelmann og Jeffrey Varab + Jørgen Klubien.

Varab og Klubien animerede bl.a. denne lille introfilm til Stegelmanns program på DR, Så er der tegnefilm — en slags tidlig udgave af Disney Sjov med kortfilm fra MGM, Warner Bros. og Disney:




Interview med Peter Madsen
Peter Madsen og Henning Kure har stået i spidsen for de 15 albums i Valhalla-universet, og de var også begge to med på Valhalla-tegnefilmen fra start til slut.

Henning Kure og Peter Madsen.

De store profiler inden for kommerciel dansk animationsfilm er alle startet op på Varab og Stegelmanns animationsskole og Valhalla. F.eks. Jørgen Lerdam (bl.a. Jungledyret Hugo, Olsen-banden på de bonede gulve, Peddersen og Findus, Niko og de flyvende rensdyr 2), Karsten Kiilerich (bl.a. Hjælp! Jeg er en fisk, Den grimme ælling og mig, Fuglekrigen i Kanøfleskoven, Terkel i Knibe) og Stefan Fjeldmark (bl.a. Jungledyret Hugo, Hjælp! Jeg er en fisk, Terkel i Knibe, Asterix og vikingerne).

Fra venstre til højre: Jørgen Lerdam, Karsten Kiilerich og Stefan Fjeldmark.

I interviewet fortæller Peter Madsen at man — hvis man er smart — godt kan få noget kreativt og effektivt ud af en lav framerate. Det oplagte eksempel i Valhalla er Thors fortælling om fisketuren med jætten Ymer efter Midgårdsormen — lavet med omtrent 150 tegninger og pastelfarver.



Peter Madsen fortæller også indgående om karakterdesignet og animationen af Røskva og Tjalfe (og eksempler på de såkaldte spejæg-øjne) vs. guderne (Thor, Loke).



Den første scene med henholdsvis Odin (gudernes konge) og Udgårdsloke (jætternes konge) er planlagt og layoutet på to vidt forskellige måder. Først Odin, som Peter Madsen sammenligner med en ypperstepræst i sit tempel:



Og siden hen Udgårdsloke, som vi også langsomt kommer tættere på, men først efter en længere kaosagtig montagesekvens med forskellige jætter, der æder og drikker som svin, underlige dyr der kravler rundt og æder rester og selv bliver ædt. Så kommer vi endelig til denne indstilling, der i sig selv er mere kaotisk layoutet og animeret (med flere karakterer der spadserer forbi kameraet og obstruerer vores udsyn) end de store (tomme), grandiose indstillinger af Odin ovenfor:




Næste episode af TEGNEFILMPODCASTEN
I episode 37 fortætter temaserien om kommercielle danske tegnefilm med A.Films Jungledyret Hugo (1993) instrueret af Stefan Fjeldmark med manuskript af Flemming Quist Møller. Jungledyret Hugo var så stor en succes at der indtil videre er kommet to sequels og en tv-serie ud af figuren. Alt sammen produceret af A.Film.
       Episode 37 af TEGNEFILMPODCASTEN er online og klar til download søndag d. 18. november.
       På genhør!


5 kommentarer:

  1. Husk lige at se den "Making Of" jeg har lavet, som er på disk 2 af Valhalla DVD'en. Som projektets "officiele historiker" (sammen med min kollega Kim Annweiler) har jeg i den samlet det meste af det på den tid tilgænglige materiale. Jeg blev nødt til at presse den ind i de 3 minuter 21 sekunder som den nu er - for den måtte ikke fylde noget på DVD'en.

    Jeg regnede ud engang at Karsten, Stefan, Jørgen og jeg animerede tilsammen ca. 60% af Valhalla, fordelt ca. ligeligt. Min gamle mentor Børge Ring animerede ca. 18 minuter.

    Den intro til Så Er Der Tegnefilm som kan ses på siden her er animeret af Stefan Fjeldmark. Vi var en hel flok som kom tilbage til Nansensgade for at arbejde på den efter arbejdstid (på Sundholmsvej) en eftermiddag der i sommeren 1985. (Efter vi forlod Nansensgade overtog "Varab-Stegelmann" stedet i en kortere overgang.) Jeg husker at have lavet noget assistent arbejde på den. Jakob gav os vist to flasker vin (hver).

    SvarSlet
  2. Hej Hans!

    Tak for din hilsen og din præcisering af ovenstående. Super cool!

    Desværre er VALHALLA 2-disc-udgaven udgået for lang tid siden, og den er meget svær at få fat i. Jeg har kun set 1-disc-udgaven...

    Har du en kommentar til farverne og kontrasten på dvd'en?? Skal den være så sort og mørk?

    Dbh. Martin

    SvarSlet
  3. Hej Martin! Da filmen blev fundet frem til at lave DVD af fandt man at den var næsten komplet falmet. Negativerne og kopierne var af meget ringe kvalitet. Næsten hele DVD budgettet blev brugt til at lave en ny kopi, og bedre bliver den nok ikke.
    (Ups - typo - min lille doku er 13 min 21 sekunder!)

    SvarSlet
  4. Hej Martin, tak fordi du tog "Valhalla" op - den har fyldt meget i min barndom! Og sejt, at du fik Peter Madsen med som special guest star.
    Du bør klart unde dig selv at tjekke Hans' ekstramateriale ud, det er intet mindre end forrygende!
    Dobbelt-dvd'en rummer desuden de otte korte tegnefilm med Quark, som Swan Film Production nåede at producere inden konkursen. Seks af dem blev vist i biograferne i 1987 under titlen "Quark på julesjov", og de er mildest talt af svingende kvalitet.

    PS: Jeg fik i 2010 Jakob Stegelmann til at udtale sig (lidt!) om sin rolle i den kaotiske produktion af Valhalla:
    http://brianiskov.blogspot.dk/2010/12/troldspejlsbog-jul-17.html

    SvarSlet
  5. Lille tilføjelse: Fiskesekvensen som du viser fire billeder af er tegnet af Henning Nielsen og farvelagt (i aquarel, ikke pasteller) af baggrundsmaleren Finn Skovgaard (som senere designede vores A. Film logo).

    SvarSlet